Monday, November 9, 2009

.: aku keliru..lalala :.


Semasa aku sedang text entry ni.. aku sebenarnya keliru.

Kenapa?


Jom.. aku cerita,. Dari kecik sampai aku besar, semua org kata aku baik(kalau org kata kat belakang aku ni jahat, mana la aku tahu kan? Sbb kat belakang). Aku selalu dengar ayat ni..

"ko ni baik la alhena"



Atau ayat ini yg di berikan oleh x bf aku untuk meninggalkan aku

"Hena terlalu baik utk abang"

"abang tk layak utk hena"



Atau ayat yang di berikan oleh bos aku ketika aku begitu lurus bendul menjawab soalannya

"hahahaha (bos aku gelak)..ko ni kan hena, baik kan?"




Atau ayat yang baru di berikan oleh seorang chatter yang aku pun tak begitu kenal

"ko ni baik kan?"

"ko ni skima"



Dan yang menyebabkan aku konfius adalah menerusi perbualan berikut:

"Ko ni baik.Ko kena gedik sket baru lelaki suka"

"No.Aku tkmo jadi gedik semata2 utk itu.Aku lebih suka konsep menerima seadanya"

"Aku harap ko berjaya"

"?"



Dan perbualan ini berterusan dengan pertelagahan pendapat dan berakhir dengan kesenyapan..hehehe.

Ada pertembungan nilai dan maksud gedik yang berbeza antara aku dan dia. Aku tk tahu gedik dari sudut dia tu apa. Dia jugak tk tahu gedik mengikut fahaman aku apa. Tapi aku kadang jadi pelik, aku ke yang salah?.Salah kerana menjadi diri aku seadanya aku?Salah kerana menjadi baik mengikut kaca mata org lain?Adakah aku perlu menjadi gedik dan mengikut arus?Atau sebenarnya aku ini ego dan susah nak berubah?Aku yang degil dan tidak mahu menerima pendapat org?Aku rasa aku baik mcm org lain aja. Bukan terlalu alim atau terlalu warak. Aku jenis sederhana sahaja, namun bg sesetengah org aku ini sangat baik. Ya.. mengikut fahaman masing2.

Dulu, masa x boy aku tinggalkan aku atas alasan aku baik utk dia. Aku jadi bingung, takkan dia nk cari ppuan jahat pulak utk di jadikan isteri?.Sungguh sebenarnya aku tak faham.

Sekarang aku berjumpa dengan seseorang lagi yang menyebabkan aku tak faham. Aku tk begitu desperate utk mencari calon laki sampai kena menggedikkan diri aku. Aku memang suka konsep terima seadanya. Fine, kalau dia tk bole terima.Pada aku, buat apa la u create sumthin else? Nk tak nk da true colour akan muncul jugak. Just try to accept someone the way he/she is. Is't so hard?.Aren't u tired of change ppl just to make u happy?.Tahukah kau apa yg dia rasa bila org tak bole menerima dia seadanya? Merasa diri serba tak kena dan salah. Apatah lagi kalau yang cuba di ubah itu pula bukanlah memberi kebaikan sangat pula pada dia. Kalau kau mahu ubah seseorang ke arah yang lebih baik, itu tak salah. Tapi mahu aku menjadi lebih gedik?Aku rasa itu tak betul. Atau aku masih lagi salah dalam hal ni??


p/s: Aku konpius...

6 comments:

ardzmarn said...

gedik itu umpama cacing hidup...
umpan untuk memikat ikan...
tapi jangan gedik sangat... kang nampak cam sakit...
hahahahha...

alhena said...

hahah.. ye la tu :p. tk minat utk jadi gedik ok? :p

jo said...

chill..
just sit back, relax and enjoy your day...


tak payah la jadi siapa-siapa...

Dewajiwa said...

Cik Nurul jadi awek saya sahajalah boleh? saya berkenan nih.
heheh.

OK serius.
mungkin perkataan (dalam realiti dibaca: sifat) TERLALU baik itu kot yang tak berapa kena dengan certain individu atau situasi. certain sahaja. terlalu baik maybe ada orang yang tak selesa atau akan ambil kesempatan. terlalu 'tidak baik' pulak dipandang serong atau cemuih dipandang.

contoh:
awek tu sangat baik. mamat yang nak ajak dia bergaul dengan kawan-kawan dia yang hu-ha-hu-ha atau indie sangat jadi segan. atau, mamat tu terlalu punk dan banyak kali bercanggah pendapat. etc..etc. banyak plak contoh nanti. heh. seriously, dunia hari ini sangat menindas dan tiada penghargaan untuk orang yang serba baik. dunia semakin nak berakhir.

shada mien mohamed said...

ehh?? yeke noks ko baik? mak tak pernah cakap pun ko baik kan? kan? kan? :P

cool babe.. dorang dengki je tu..

p/s: jom kite jumpe chatter tu..biar kite tempeleng dia sampai jadi baik..

alhena said...

Jo, ur rite, just be myself :)


En.Dewajiwa,sy pun berkenan jugak.heheh

Tengs 4 d advice :).memang dunia dah semakin nak berakhir



Babe, tkmo jumpa dia..tidakk!!