Thursday, December 3, 2009

.: komitmen :.



Apa pun yang kita lakukan dalam hidup ni, semuanya memerlukan komitmen.


Setuju?.


Bekerja, bermain ( main congkak ada komitmen ke? ), berkahwin dan even bercinta. Apa yang aku nak bebelkan ialah tentang komitmen dalam bercinta.


Tugas aku memerlukan aku berjumpa ramai orang. Tapi.. aku bukan jenis begitu mudah untuk 'mesra alam'. Kecuali dengan mereka-mereka yang aku rasa serasi dengan aku. Apa yang seronok ialah, aku berjumpa ramai lelaki yang baya-baya aku dan single seperti aku. Bila aku berkawan dengan mereka, aku membuat andaian sendiri.. kenapa mereka single( dan juga diri aku, huhuhu). Kebanyakannnya adalah kerana takut tidak dapat memberi komitmen dalam perhubungan.


Ya.


Bercinta memerlukan komitmen. Malah ia adalah salah satu dari elemen yang membentuk cinta. Sternberg kata, cinta ada 3 komponen komitmen, intimacy n passion.Penting kan komitmen?. Tanpa komitmen, tiada cinta.


Aku hurai sikit pasal cinta dan 3 komponen ni.



Intimacy tanpa passsion n komitmen = suka

Kita hanya suka kat seseorang bila kita cuma ada intimacy dgn dia. Cuma rasa nk selalu dekat dengan dia. Tak ada passion dan tak ada komitmen



Passion dan intimacy tanpa komitmen = romantik

Kalau hubungan tu cuma ada rasa passion dan selalu nk berdekatan. Itu cuma romantik. Dan hubungan ini takkan ke mana. Sebab tidak ada komitmen



Passion tanpa intimacy dan komitmen = infatuation

Biasanya cinta pandang pertama. Lebih pada tarikan fizikal semata. Tkde komitmen dan tkde intimacy. Yg mcm ni.. easy come n easy go..



Komitmen tanpa intimacy dan passion = cinta kosong

Hubungan yang berlandaskan komitmen semata2. Takde intimacy dan passion. Macam suami atau isteri yang sudah tidak ada perasaan cinta. Masih tinggal sebumbung kerana komitmen kepada anak-anak.



Intimacy dan komitmen tanpa passion = cinta suci

Hubungan ini macam datuk n nenek kita yang masih bersama. Dalam hidup mereka dh tidak ada passion. Yang ada ialah keintiman dan komitmen



Passion dan komitmen tanpa intimacy =cinta bodoh

Hanya ada berdasarkan passion tetapi takde intimacy untuk membentuk perhubungan



Dan yang paling last ialah CINTA SEMPURNA. Apabila kesemua elemen bersatu.Yippi!!.



So?..macam mana nk beri komitmen kalau terlalu bz dengan kerja?. Pagi, petang, malam, subuh, semua kerja. Inilah yang terjadi di kalangan mereka yang baya-baya aku. Di tahap umur memerlukan komitmen yang tinggi terhadap kerja.


Macam mana nk ada rasa passion dan intimacy kalau hanya dapat call seminggu sekali?. Aku sendiri pun macam tu, bila tiba masa2 bz aku. Tapi... itu semua sebenarnya alasan.


Kita yang membentuk diri kita. Acuan yang macam mana kita nak?. Kalau terus memberi alasan bz. Kita takkan bergerak ke mana. Hidup akan statik begitu sampai bila-bila.

Yup!.

Sampai bila-bila....





p/s :Kita di sebut sebagai manusia, bukan kerana tubuh dan jasad..tetapi kerana akal dan jiwa

nota kaki : teori cinta ini mengikut Sternberg (1986).sila google untuk dapat kefahaman yang lebih.

2 comments:

Fatt Chin Choy said...

passion tu boleh turun naik
tu faktor utama bukan komitmen

passion galakkan untuk intimate
passion galakkan untuk buat komitmen

bukan senang nak maintain passion ni

alhena said...

yup betul, passion bukan senang untuk di menten.

pendapat masing2. tak ada betul dan salah :)