Tuesday, June 1, 2010

.: hatiku tertinggal di Melbourne :.


The amazing 12 Apostles

26/05/2010 5.30 am

Aku dah bangun dan bersiap. Perlu berkejar ke airport untuk ke lcct dan seterusnya ke Melbourne. Aku sebenarnya sangat teruja dan takut. Ini kali pertama aku perlu ada dalam flight pada tempoh yang lama. 8 jam. Puas tido weh!


27/05/2010

12.45 am


Selamat tiba di Melbourne, perubahan suhu yang mendadak sememangnya sudah di jangka. Aku n da gang dah siap pakai winter coat. Kami semua tergelak2 dengan melihat sorang2 bercakap dengan asap keluar dari mulut.



8.00 am

Keluar dari Malaysian Hall, hanya berlima. Paul, travel agent kitorang bawak kitorang berlima ke pasar berdekatan untuk bekpes. Oleh kerana tugas bermula pukul 11.20, kitorang berlima sangat excited untuk pulang ke Malaysian Hall dengan berjalan kaki.


Paul : This is the high street, dont use this road if u want to going back to Malaysian Hall. Just use the pedestrian street. It's easy, I'll show u


Kami berlima : * dengan konfidennya mengangguk dan mendengar sambil tidak mendengar apa yang di katakan oleh Paul*


Apa yang di takuti akhirnya jadi kenyataan, kami berlima sesat dan tak jumpa jalan ke Malaysian Hall. Jam sudah pukul 11.00 am, hanya tinggal 20 minit sebelum bas bergerak dan meninggalkan kami berlima.One of our member cuba check peta dalam itenary yang di berikan. Rupanya itu peta seluruh Australia dan sebenarnya sangat tidak berguna. No. phone atau alamat Malaysian Hall pun takde. Cuak, panik, susah hati semuanya ada. Tapi.. aku cuma tergelak dalam keadaan cuak. Aku rasa yakin kitorang semua boleh balik semula ke Malaysian Hall.

Dalam sesat2 tu pun sempat lagi bergambar kat mana2 port yang di rasakan cantik. Puan M, selaku yang paling berusia di antara kami berlima berusaha sesungguh hati mencari jalan balik. Kami singgah semua kedai Malaysian Cuisine.Tapi.. sememangnya MH ( Malaysian Hall ) langsung tidak di kenali oleh local atau pun bukan local. Sudahnya, Puan M call ke Malaysia dan mintak alamat MH. At least boleh kami tanya orang berdasarkan alamat. Dah penat sesat dan berjalan selama 2 jam lebih tiba-tiba aku tengok Puan M berlari, aku naik heran.. tapi ikut berlari sama. Berlari samil tergelak.. rupanya Puan M kejar posmen untuk tanya alamat. Memang lawak gile. Dan rupanya MH tu sangat dekat dengan kami dan kami dah nampak bas dah sampai untuk ambil geng yang lain dari MH. Kitorang semua terus berlari sekuat hati kejar bas pulak. Heheh sib baik sempat naik bas. Naik je atas bas kitorang semua kena marah dengan big big big bos. Big3 bos ingat kitorang terlewat bangun. Dia tak tahu kitorang sebenarnya dah sesat. kekekke.



8.00 pm

Kami sudah di lepaskan untuk aktiviti sendiri. Sebenarnya sebelum ke Melbourne, aku dah cuba contact seorang kawan mukabuku aku kat sana. Aku ingat senang nak dapat internet. Rupanya susah. Malam ni, aku akhirnya dapat guna internet dan dapat contact Hilmi. Yess! I'm eager to meet him.


28/5/2010

Segala kerja-kerja sudah selesai pada jam 1.00 pm, kitorang free sampai ke malam. Aku msg Hilmi dan akan jumpa dia malam ni. Kami keluar bertujuh pulak, semua sebenarnya ada 26 orang. Yang bertujuh ni nk ikut aku sebab aku bagitau Hilmi akan bawak kami jalan-jalan. Aku sebenarnya berdebar sebab ini first time aku jumpa dia. Tak boleh nak agak dia macam mana. Cuma aku dapat rasa dia baik. Kami semua bersetuju nak jumpa Hilmi di Norsiah Cafe. Aku membelakangkan Hilmi masa dia masuk dan tegur kami semua. Oh! Dia sangat baik ati dan cute.Hilmi bawak kami semua jalan-jalan di Lygon Street dan ke Yarra River. Masa ni aku sangat sakit hati sebab camera sangat tak cantik untuk pemandangan waktu malam. Aku ajak Hilmi join group kitorang untuk ke Philips island n Great Ocean.


29/5/2010


Hilmi, text kat aku cakap dia akan join kitorang. Aku sebenarnya sangat hepi. Sebelum ke Philips Island, tourist guide bawak kami jalan-jalan keliling Melbourne City. Kami berhenti di ACMI, Federation Square, dekat bangunan parlimen dan taman apa tah aku lupa. Aku sempat beli sebuah buku untuk diri aku sendiri suggested by Hilmi. Perjalanan ke Philips Island sebenarnya dekat 2 jam. Walaupun mengantuk dan penat, aku berusaha untuk tak tido dan tengok pemandangan sepanjang jalan. Pengalaman yang paling menarik di sini ialah tengok penguin yang sangat comel pulang ke pantai. Oleh kerana kawasan ni tepi pantai.. so, memang sangat-sangat sejuk. Sampai sekarang aku teringat penguin yang berjalan terkodek2 tu. Owh! semasa nak masuk ke sini, kami di larang keras menggunakan kamera. So.. aku tak amik pic penguin. Rupanya baru aku tahu lepas tu, mata penguin sangat sensitif dengan flash kamera dan menyebabkan dia buta, seterusnya mati. Kesian sangat, aku rasa nak cekik2 orang lain yang curi2 amik pic penguin kat situ. Jahat betul korang ni!. Kami sampai ke Melbourne City dalam jam 9.00 pm, aku samung berjalan2 with Hilmi. Melihat pemandangan Melbourne di waktu malam.


30/5/2010

Kami semua bertolak ke Great Ocean jam 9.00 am, sebab perjalanan ke sana memakan masa selama 4 jam. Ngantuk jugak sebenarnya sebab aku dah balik ke MH agak lewat sebab berjalan sesungguh hati.Sepanjang perjalanan aku sangat teruja dengan pemandangan bukit yang cantik dan kuda yang pakai baju?.. hehe. Kami berhenti kat Great Ocean Road n Apollo Bay untuk solat n makan tengahari. First time ever dalam hidup aku, aku rasa macam makan dalam peti ais. Jari semua sejuk beku. Makan pun ketar-ketar. Tapi pengalaman yang sangat seronok dan aku takkan lupa sampai bila2. Masa sampai di 12 Aposltes hati aku macam melayang. Subhanallah.. sangat-sangat cantik. Sampai bila amik pic pun nampak macam super impose.Selepas kegembiraan mensnap pic di 12 Apostles kitorang ke Loch Ard Gorge. Kat sini pun sangat cantik, kitorang semua jadi budak-budak berlari-lari dan snap macam-macam pesen pic. Aku sempat rakam satu video di sini sebelum bateri camera aku kong. huhuhu




Video ni aku amik masa kat Loch Ard Gorge, ada kesilapan fakta dalam video.. kakaka. Dari Lorc Ard Gorge kami terus ke airport. Dalam perjalanan balik ni semua orang diam je. Masing - masing dah kepenatan dan tertidur.



31/5/2010
7.00 am

Kami semua selamat sampai dan aku sudah merindui Melbourne.



p/s : Nanti aku upload pic menarik di Melbourne. Hidup aku dah kembali normal dan esok aku akan ke opis. Banyak perkara yang aku pelajari kat sana.Ya Allah...alhamdulillah..syukur ke atas segala nikmatmu,aku mohon padamu Ya Allah semoga aku menjadi hambamu yang bersyukur

4 comments:

jo said...

wah...dia dah ada incik hilmi lah sekarang. hahaha...takde bawak balik penguin ke sebagai buah tangan untuk aku??

alhena said...

jo :
weii.. dia kawan aku la. tiada perkara yang bersangkut paut soal hati di sini kekeke.Aku tk sempat nk culik penguin ler. Geram gak tengok sebenarnya

ardzmarn said...

cepat post gambar ...
gua tak sabar nak tengok nie..


erk.. gambar hilmi ada jugak kan..

alhena said...

azman : aku dh upload la pic. Pic Hilmi? mintak izin dia dulu ye? :P