Friday, February 3, 2012

.: visa application process a.k.a the waiting process :.


Sebelum berkahwin lagi hubby dah bertanya aku nak ikut dia ke tak. Dengan penuh tergedik2 ( dalam hati je, kat depan cool ) aku menjawab " nak ikuttt" sambil buat muke macam ni

nak ikuttt...

Hubby aku cakap, bagi masa 3 bulan untuk dia buat preparation. Pindah rumah n so on. Kami berkahwin pada bulan september 2011 dan kalau ikut perancangan aku akan bermula cuti tanpa gaji pada 1/1 /2012. Seawal 5 oktober 2011 En. Hubby dah hantar permohonan untuk mendapatkan elaun bantuan keluarga. Kos hidup di Melbourne adalah sangat tinggi dan tidak mungkin En. Hubby dapat menyara aku sekiranya tiada elaun bantuan keluarga ini, melainkan aku bekerja. Tetapi bekerja adalah option yang tidak akan di buat oleh En.Hubby.


Seawal bulan november aku mula membuat follow up tentang elaun tersebut. Setiap panggilan telefon yang tak pernah berjawab menyebabkan aku kadang-kadang panas hati. Tapi masa ni sangat jarang aku call, sebab aku masih lagi busy di ofis. So, aku buat tak tahu dan fokus pada kerja aku saje. Tetapi, bila aku mula bercuti iaitu 1/1/2012 aku mula tak senang duduk. Ingat best ke dok menganga kat rumah tkde gaji?. Sangat tidak best ok?. Dari seorang yang sangat hectic dan tak pernah duduk diam, tetiba aku ternganga nganga di rumah. Owh!. Sangat tensen. So aku mula menguruskan dokumen-dokumen yang di perlukan untuk ke sana. Antara dokumen yang di perlukan ialah :

1. Pasport
Yang lama dan juga yang baru. Copy semua perjalanan yang pernah di buat sebelum ini. Kalau kamu kaki berjalan.. maka banyaklah copy yang perlu di buat. Huhuhu. Owh! Pasport pasangan juga di perlukan. Untuk kes aku, En. Hubby scan pasport dia dan buat pengesahan di sana pastu email pada aku.

2. Sijil nikah
Last minute baru aku tahu dia nak sijil nikah yang translation punya. Jangan bimbang, pejabat agama sememangnya menyediakan perkhidmatan berkenaan. Pergi je pejabat agama, buat muke urgent gile, pastu buat banyak tanya "berapa hari ye bole siap?, saya nak cepat ni" ( macam ko sorang je bz atas dunia ni kan? ).Di jamin akan siap dengan cepat.

3. Surat dari University En. Hubby yang menyatakan En. Hubby adalah pelajar di sana. Ini juga perlu pengesahan di sana

4. Overseas Student Health Cover (OSHC)
Adalah menjadi satu kewajiban untuk mempunyai insuran cover ini, kalau tak anda tak di benarkan untuk ke sana. Huhu.

5. Financial Afidavit (FA)
Ini adalah penyata kewangan yang di keluarkan oleh pihak universiti untuk membuktikan En. Hubby mendapat elaun bantuan keluarga dan boleh menyara aku di sana seadanya. Ini juga wajib di lampirkan.

6. Penyata bank En. Hubby di sana
Dia nak check.. betul ke ada duit? Huhuhuh


Semua dokumen perlu pengesahan daripada pesuruhjaya sumpah. Pengesahan dari ketua kampung tak main aaa.


Semua dokumen ini sebenarnya memang nampak sangat senang. Kalau dokumen yang melibatkan aku sendiri macam sijil nikah n pasport memang la senang sebab dah ada. Tetapi aku perlu menunggu dengan sangat lama untuk mendapatkan FA - waiting process no 1.


Setelah dengan bahagianya call universiti setiap hari dan mengacau email semua orang, akhirnya aku mendapat FA. Tetapi.. aku telah mendapat FA yang silap bila tidak di masukkan OHSC dalam FA tersebut. Dan aku menunggu untuk mendapat FA yang betul - waiting process no 2.


Bila dah dapat FA dan sudah siap isi borang 919 dan borang 157A dan semua dokumen cukup maka boleh la membuat appointment dengan pihak immigresen ostolia di Jalan Yap Kwan Seng. Alaa dekat KLCC tu, lepas hantar borang bole pegi lepak di KLCC.


Masa pegi hantar dokumen kat pejabat derang, aku kene pegi jalani ujian biometrik. Kacang je rupanya. Aku je berdebar lebih. Dia pi snap pic n amik cap jari semua jari ( jari kaki je tak ). So, kalau jari tu ada luka, ada inai tkleh le amik. Sila rendam jari dengan clorox bagi hilang inai. Kalau jari luka, sila tunggu sampai sembuh. Baru bole pi buat biometrik


Lepas hantar semua dokumen aku perlu pergi medical check up dengan panel yang di tetapkan oleh pihak imigresen ostolia. Yang bagusnya, website pihak imigresen ostolia ini sangatlah lengkap dengan semua maklumat sampai muntah hijau untuk membacanya satu persatu. Yang tak bagusnya klinik panel cuma ada di KL, Penang, Johor, Sabah dan Sarawak. Terengganu mana wei??. Huhu. Aku di maklumkan aku perlu menunggu seminggu untuk di panggil pergi buat medical check up. Aku ke pej immi last week 25 Januari. Pagi ni 3 Februari aku dah dapat email suh buat medical check up - waiting process no 3.


Hari ni dh hari jumaat, next week dah cuti panjang. Alamatnya hujung minggu depan la aku ke kl untuk buat medical check up - waiting process no 4.


Derang juga email menyatakan aku tak melampirkan lagi OHSC yang mana aku dah highlight dengan kaler kuning. Huwaaa!!. Aku dah call pihak universiti pagi ni 5 kali dan dah email semua orang. Tapi masih belum mendapat jawapan - waiting process no 5.


Setelah semua maklumat atau dokumen lengkap dan medical check up menunjukkan aku sihat walafiat, I have to wait another week to pick up my visa - waiting process no 6.


Berapa banyak waiting process?. Betul tak aku cakap?.


N now.. here I am in the middle of annoying waiting process. Sigh!. Tapi.. aku cuba lihat dari sudut positif. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Firman ALLAH S.W.T : "Sesuatu yang buruk itu boleh jadi baik bagi kamu...dan barangkali yang baik itu sesuatu yang buruk bagi kamu... Sesungguhnya AKU lebih mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui apa-apa..."

So, aku kat rumah ni sebenarnya di beri peluang oleh Allah untuk membantu mak n abah aku. Sekarang, aku yang uruskan rumah. Masak, mengemas, membasuh, membayar bil. Selain dari menambahkan skill memasak, ia juga satu preparation yang baik untuk aku jadi surirumah sepenuh masa kat sana nanti. Takde la aku terkejut sangat kan?.


Lagipun, sempat la aku jumpa adik bongsu aku yang akan pulang ke rumah dari Bandung 8 Februari ni dan adik lelaki aku yang dari Brunei pulak, balik 10 Februari ni. Hehehe..



P/S : Sesunggunya orang yang sabar di janjikan kemenangan. Semoga segala urusan di permudahkanNya. Aminn..


5 comments:

ardz marn said...

mak aih... renyah nye..

alhena said...

azman : tau takpe... huhuh T__T. lagi sadis bila tiap hari orang tanya, "eh tak siap2 lagi visa, lama benor?,bila nk pegi ni"

*pensan*

jo said...

jgn lupa buah tangan untuk kawe...
uhukk..uhukk...

alhena said...

jo: oraitt!! hik hik :p

B2M said...

SIAPA HINA ISLAM?
ikutilah kisah penghinaan terhadap masjid dan ahli khariah kampung baru sedenak oleh pentadbir yang jahil dan zalim di www.karamsingwali.blogspot.com
tolong2 share...