Tuesday, January 3, 2012

.: kek gulung simple :.

Hik hik ( gelak gedik ), semenjak dua menjak menjadi isteri orang ni aku jadi tersangat gatal memasak macam-macam. Salah satunya ialah kek gulung ni. Kek gulung ni memang febret aku dan aku memang buat tiap kali raya. Tapi, tidak pada raya lepas . Hehe, tak sempat nak menggulung weh!. Baru ni aku buat kek ni dan bawa ke opis. So.. sempat la mengada2 snap pic menggunakan henpon strawberry pink aku. Yo laa.. orang lain ado Blackberry. Aku ado la jugak strawberry. Okeh! Jom buat kek gulung



First, pukul mentega dan gula. Mentega 1 cawan n gula 1/2 cawan.

Bila dah mentega n gula dan kembang, masukkan 3 biji telur. Nak campak semua sekaligus pun tkpe, nak masuk sebijik2 pun tadek hal. Kemudian pukul lagiii!


Masukkan sedikit esen vanila

Masukkan susu pekat manis 1/2 cawan

Akhir sekali masukkan tepung gandum 3/4 cawan. Kacau bagi sebati dan ketepikan

Sediakan kertas minyak, ukur bagi sama saiz dengan loyang ( eh benda warna coklat tu orang panggil loyang ke?. Lantak lah) dan gunting. Satu keping kertas minyak = satu gulung kek . Untuk adunan ni dapat 4 gulung kek.


Sila sapu majerin/mentega kat kertas minyak dan letak atas loyang. See, macam aku buat ni. Jangan terlebih kertas minyak tu dari loyang. Kot terbakar dalam oven kang, aku tak bertanggungjawab. Huhuhu

Sila sapukan/lesetkan/lumurkan/bubuhkan adunan ke atas kertas minyak. Seperti pic di atas.. yeay!. Nipis je, tapi jangan terlalu nipis sebab nanti takleh nk gulung. Jadi patah, patah. Masukkan ke dalam oven dengan suhu 180 selama 10 minit. Nak tahu masak ke tak, cuba tekan jari kat adunan dan tak melekit. Lepas tu tepi2 dia hangus sikit.

Yeay! Dah masak. Nampak tak kat tepi ada hangus sikit2. Yang tu rapuh je..krup krap krup krap.Okeh abaikan kek yang nampak macam berbelang sebab loyang tak rata. Sila sapu jem kegemaran anda dengan kadar yang sedikit. Sebab nanti manis gile. Terpulang la kan. Dah sapu jem.. sila gulung..
Maka siaplah kek gulung. Nyum!Nyum!

4 comments:

ardz marn said...

lepas nie buleh jadi blog masakan pulak la.. hahaha..

alhena said...

hahaha.. I tot so... nanti ko mesti rajin masak kan man?

ardz marn said...

gua selalu berangan memasak je.. memasak betul betul tak reti.. keh3
rencangan memasak memang chanel faberet gua

alhena said...

berangan?.. heheh tkpe2. hang start ngan angan2 dulu. :P

weh, apsal aku tkleh masuk blog hang?