Wednesday, December 29, 2010

.: hantu kak limah? :.


Ini sebenarnya filem melayu yang ke 2 aku tonton di cinema sepanjang aku hidup selama err.... Aku nak tengok sebab dah teruja dengan kawan-kawan satu opis yang bercerita tentang keklakaran cerita tersebut. Asyik gelak je staf aku. Mana buleh weh, aku nak join gak. Jadi pada malam yang syahdu jam 7.00 malam aku berkata pada housemate,


Aku : "Babe, jom tengok cite Hantu Kak Limah nak?"


Hosmate aku :"Jom! Check dalam internet cerita tu ada kul berapa ?" ( sambil kehairanan sebab aku yang ajak tengok )


Aku : "Ok!", sambil surf



Dalam internet tulis movie akan start kul 8.30 malam. Tapi di tiket start kul 8.50 mlm. Kebetulan ada sejam lagi masa sebelum movie start, aku dan housemate siap soping kasut sepasang sorang. Huhuh.


Yang menyebabkan aku agak terkilan, bila masuk dalam panggung cerita sebenarnya sudah pun start. So.. aku tak dapat tengok permulaan cerita. Hampeh! Sebenarnya start kul 8.30 mlm.


Secara keseluruhan cerita ni kelakar yang menggunakan lawak yang tipikal. Lawak yang boleh di jangka. Contohnya Usop yang lumpuh, aku dan housemate dah gelak awal-awal bila membayangkan Usop yang berkerusi roda akan berlari sambil mengheret/ menjunjung kerusi rodanya apabila di kejar hantu Kak Limah.Dan itulah yang berlaku. Ye! Lawak biasa tetapi boleh membuatkan aku dan housemate tergelak apabila di fokuskan kepada cara kesemua watak berlari dari hantu menyamai cerita-cerita Stephen Chow.


Juga satu situasi apabila semua watak terdiam melihat hantu Kak Limah tetiba terganggangu dengan fart Usop yang panjang dan sangat annoying di kesankan lagi dengan memek mukanya yang berkerut. Situasi begitu sering berlaku bukan? Oh! ya, aku pernah berada dalam situasi begitu masa aku form 4. Kawan sekelas yang tertido di belakang ketika cikgu mate sedang mengajar di depan telah fart dalam kelas. Menyebabkan kami semua terkejut dan terdiam. Terus sahaja semua mata tertumpu kepada kawan yang masih lena ( walaupun setelah fart dengan bahagianya ). Tiba-tiba sahaja kami semua gelak dan cikgu mintak supaya jangan cerita pada empunya badan yang telah fart supaya dia tak malu kelak. Siyesli aku tak tahu, kawan aku tu tahu atau tidak dia pernah fart dalam kelas.


Cerita HKLBK ni pun bukan sekadar cerita hantu saje. Tetapi ada kisah percintaan antara Usin ( Awie ) dengan Che' Nin ( Ummi Nazeera ) yang tak kesampaian. Mengkritik tentang masyarakat melayu yang mundur, Usin cuba keluar dari kepompong masyarakat yang masih mengharapkan bantuan dan subsidi kerajaan ( watak Usop yang mengusung kerusi roda bercop HAK KERAJAAN ke hulu dan ke hilir ). Cuba mencari kejayaan dan kekayaan dengan berbekalkan sijil SPM. Usin pulang ke kampung bersama maruah kerana ingin meminang Che'Nin dengan rasa hormat dan self esteem yang tinggi. Malangnya Che'Nin jatuh sakit dan meninggal setelah pemergian Usin.


Apabila hantu Kak Limah mengusik orang kampung, mereka semua sepakat mencari bomoh untuk menghalau hantu Kak Limah. Bomoh pertama adalah bomoh dari Indonesia yang mempunyai suara yang sangat seksi.Huh!.Bomoh ini juga akhirnya tewas terkejut dek kena tampar dengan hantu Kak Limah. Bomoh ke 2 pulak ialah bomoh siam. Part yang aku tergelak kerana dia menjampi dengan menyebut "belawok" = menipu/penipu dalam loghat kelantan. Aku terus bagitau hosmate dan terfikir kenapa dia menyebut perkataan ini. Adakah mesej yang ingin di sampaikan ialah supaya jangan mempercayai bomoh? Ataupun sebenarnya ingin menunjukkan mentaliti masyarakat yang terus mempercayai bomoh dan jampi serapah walaupun sebenarnya di tipu? Sila nilai sendiri.


Part yang aku suka bila Usin menyanyikan lagu Cinta Kristal ( best giler la Awie nyanyi ) untuk Che' Nin. Sangat romentik. Kekekeke.


Hantu dalam cerita ini ialah Che'Nin dan Ayu. Bukannya Kak Limah. Aku sudah dapat menduga dari awal cerita Che' Nin dan Ayu adalah hantu berdasarkan hobi mereka berada di dalam semak malam-malam buta. Apa takde keje nak dok dalam semak malam bute? Dan Kak Limah itu sebenarnya bukanlah hantu. Walaupun ada beberapa part yang menghairankan aku.



Part 1: Masa Kak Limah tetiba berada di atas katil sebelah Usin. Ye. Tingkap terbuka dan aku tak terfikir pun Kak Limah tu panjat tingkap tu dengan tidak di sedari oleh Usin yang masih belum tido. Tetiba saja menyeringai di sebelah Usin.


Part 2 : Hantu Kak Limah berada di dalam toilet di atas kepala Abi Hurairah. Bila masa dia masuk toilet? Takkanlah Abi Hurairah masuk toilet dalam keadaan mencangkung ( memandangkan Kak Limah ada di atas kepalanya )

Part 3 : Macam mana anak Kak Limah boleh mengambil ringan tentang pembantu rumah Indonesia yang meninggal dalam rumah maknya. Dibiarkan sehingga berulat. Dan apabila di tanya dia tersengih2 memberitahu itu mayat pembantu rumahnya yang sakit jantung.



Ok, malas dah nak bebel. Keseluruhannya cerita ini ok :D


P/S : Cerita di panggung wayang ini akan bersilih ganti, tetapi wayang permainan manusia di dunia realiti takkan pernah tamat :)

No comments: