Tuesday, September 6, 2011

.: Selesai sudah :.


Alhamdulillah...

Urusan kenduri majlis perkahwinan kat rumah aku dah selesai. Maka berterbangan lah semua kupu2 yang terkumpul sejak sekian lama dalam perut aku. Walaupun ada hiccups di sana sini. Aku tak mahu melihatnya sebagai major problem. Yang lepas, biarkanlah. Yang penting aku belajar banyak perkara bila menguruskan sesuatu majlis. Dalam majlis kenduri kawin diri sendiri, bukan semua perkara adalah mengenai kita sahaja. Ada beberapa keputusan yang akan diputuskan oleh orang lain.

Bagi aku, kalau tkde sirih junjung bukanlah satu masalah besar, tapi bagi mak ayah aku.. pantang langgar adat. Bagi aku, aku cuma inginkan sebuah majlis yang sederhana, kalau ada kurang satu dua aku takde masalah. Tak ingin merumitkan keadaan. Tetapi, bagi keluarga aku semuanya perlu ada dan mengikut aturan. Aku sudah tak percaya kepada amalan gotong royong sebab itu semua dah tak ada since kakak aku kawin 11 tahun yang lalu, tapi mak ayah aku berkeras pada awalnya nak buat gotong royong. Macam biasa, aku la yang menang.

Aku tak nak menyusahkan keluarga aku. Walaupun tak memasak, kerja-kerja tetap bertimbun2.Kerja-kerja kawin memang memenatkan. Kesian aku tengok abg, kakak, adik n anak sedara aku yang aku bagikan tugas. Semua orang bertungkus lumus. Aku sangat-sangat hargainya. Kakak aku setiap malam tido lewat, menyiapkan baju dan tudung aku. Abang aku setiap malam keluar cari barang-barang untuk doorgift aku, adik lelaki aku habis duit beribu hadiahkan set bilik tidur untuk aku dan dapur baru untuk mak aku, anak saudara aku semua kena buat kerahan tenaga termasuk syirah yang berumur 6 tahun, adik bongsu aku tukang buat segala kerja kerastangan dan adik yg kedua bongsu adalah bodygad aku keluar setiap hari dan waktu dan adik lelaki aku adalah org yang sibuk uruskan kekemasan rumah. Sangat banyak kerja-kerja yang memerlukan pendetailan (bole guna ke ni?).

Jadi bukanlah semua perkara akan diputuskan oleh kita sendiri, kerja-kerja perlu di bahagikan dan biarlah keputusan dibuat oleh orang yang di pertanggungjawabkan. Malam terakhir sebelum aku berkahwin, jam 12 malam aku masih menyiapkan guest book dan baju untuk photoshoot. Berinai pun belum lagi masa tu. Sudahnya inai kat jari yang sepatutnya berwarna merah, jadi kaler oren. Hehehe. Malas untuk menjadi cerewet, aku tido je dengan kaler oren tu. Pagi esoknya aku berinai sekali lagi. Terkial2 aku inaikan jari sendiri n sambung tido semula sekejap. Cukup untuk bagi inai merah sikit.

Waktu bertunang, ada sedikit kekeliruan yang di buat oleh pakcik aku. Siyes, aku tak sempat nk brief dia. Pakcik aku sampai dari kelantan kul 5 pagi. Bila masa aku nk brief?. Dia ingat aku akan sarungkan cincin untuk hubby tersayang. Rupanya tiada. Cuma Ummi yang pakaikan rantai tangan untuk aku.

Waktu akad nikah, agak kalut sebab adik beradik aku keluar untuk ambil lauk makan beradap. Ayah aku tak begitu sihat dan mak aku sibuk dengan tetamu. Jadi yang temankan aku untuk majlis akad nikah di Masjid Terapung adalah adik beradik dan seorang makcik. Sedikit terkilan sebab mak ayah aku tak ada. Tapi.. aku pujuk hati cepat-cepat, semua orang sibuk dan aku jangan pentingkan diri sendiri. Waktu hubby tersayang nak lafazkan akad, tetiba semua kupu2 berterbangan dengan bahagianya dalam perut aku. Tetapi itu semua cuma sekejap, bila dengan sekali lafaz aku sudah menjadi miliknya yang tersayang.

Waktu resepsi jugak agak kalut, aku dah sampai ke rumah waktu tengahari dan ada kawan-kawan yang sudah pun sampai. Aku sibuk melayan tetamu sampai tak sempat nk cuci mekap dan bersiap untuk resepsi. Nasib baik untuk mekap, MUA mencadangkan aku supaya touch up saje.

Tetamu hadir hingga ke malam. Cousin-cousin aku dari Kelantan. Terima kasih sangat buat semua yang sudi hadir. Sebab aku sangat faham, tarikh majlis perkahwinan aku adalah tarikh yang sangat pack sebab hari terakhir cuti. Orang semua dah bergegas balik untuk bekerja.Terima kasih buat semua....Love u all!


P/S : Alhamdulillah..syukur pada Mu Ya Allah..kini aku miliknya...

2 comments:

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said...

tahniah semoga berbahagia ke anak cucu.. :)


p/s: tampal la sekeping dua gambo kawin tu ek..

alhena said...

azman : terima kasih :)

pic kawin aku, nanti aku letak lagi if dh siap ok? :p